Școala Gimnazială
nr. 22 Galați

Trofeul „Dimitrie Cantemir”

go1

Să nu vă faceţi o impresie greşită. Dimitrie Cantemir probabil că nu a jucat GO. Dar a fost o personalitate excepţională născută chiar la Galaţi (descoperire confirmată de prof. dr. Râpă-Buicliu). În plus, Şcoala Gimnazială nr. 22 a purtat, până mai… ieri, acest nume ilustru. În consecinţă, pentru un turneu organizat chiar de şcoală nu se putea găsi un nume mai bun.

Organizarea de către şcoală a acestui concurs şi nu de noi, instructorii, care pe lângă voluntariat mai asiguram şi premii din venituri proprii, a avut drept consecinţă o schimbare de mentalitate în privinţa trofeului. Pentru prima dată în istoria cercului nostru s-au acordat cupe şi medalii drept premiu. Ceea ce s-a dovedit salutar pentru că simbolul victoriei, cupa sau medalia, are o mare importanţă pentru copii.

O altă consecinţă a fost organizarea a două turnee în paralel. Un turneu, cu premii separate, e dedicat începătorilor aflaţi la nivelul „Atari GO”, un joc mai simplu dar a cărei importanţă în dezvoltarea viitorilor sportivi în GO, această artă marţială dedicată intelectului, nu poate fi neglijată. Dar, aşa cum ne-a convins experienţa, nu trebuie nici să insistăm prea mult cu Atari GO-ul pentru că am putea să limităm înţelegerea conceptelor mai avansate. Pe scurt, ca la dans, un maestru în „Jump” nu poate să „shuffle”.

Turneul principal se va desfăşura între jucătorii mai avansaţi, care vor juca GO pe tablă mare (19×19).

Dar cea mai înspăimântătoare consecinţă a fost ameninţarea cu televiziunea şi interviul, ceea ce s-a transformat până la urmă într-o foarte bună glumă. Oricum, eu cel putin, am luat ameninţarea în serios, aşa că am solicitat sprijinul şi prezenţa Domnului Toma Iulian, preşedintele Asociaţiei de GO Brăila, care, în ciuda programului epuizant, a venit.

Cum a venit ne-am şi apucat de concurs în „SF” (Science Fiction ?) care a fost adaptată în doi timpi şi trei mişcări într-o sală adecvată jocurilor de societate (sala SF.jpg).

Dar, de la început, a apărut o problemă, de fapt două. Prima problema revenirea lui Saulea Alexandru care nu mai fusese de anul trecut din primăvară. El, ca avansat, a fost invitat să participe la turneul de GO deşi nu cunoştea o parte din reguli. A doua problemă, arbitrul Ghimpu, care, conform convenţiei cu clasa de „step by step” I E, nu va putea participa la concursul următor celui pe care l-a câştigat. Cum ar fi fost păcat ca un băiat aşa promiţător să piardă timpul l-am aruncat direct în arena cu lei a celor avansaţi.

Aceste probleme organizatorice fiind rezolvate, am purces la desfăşurarea concursurilor. Domnul Toma a ales să se ocupe de turneul de Atari GO, la care au participat 17 copii, lăsându-mi mie sarcina de a arbitra turneul de GO cu numai 8 participanti.

Turneul de Atari GO a fost mult mai complex decât cel de GO, fiecare copil având de disputat un număr de 6 – 8 partide pe rundă. Rezultatele au fost trecute într-un tabel. S-au desfăşurat 3 runde dintre care două pe grupe valorice stabilite în urma desfăşurării rundei anterioare.

În prima rundă s-a remarcat Mario Barbu care a câştigat grupa „băieţilor” fără înfrângere (grupa baietilor.jpg), fapt consemnat de doamna profesoară Mardar, care s-a descurcat de minune, asa cum a apreciat, cam surprins, domnul Toma, la discuţia de după eveniment.

Gabriela Cârjanu care a pierdut doar o singură partidă, a câştigat grupa „fetelor” (grupa fetelor.jpg) ceea ce dovedeşte că are mult potenţial.

Galpiian David, aflat în mare formă, şi Apostu Lucian, vicecampionul de la „Ren”, s-au luptat de la egal la egal în grupa „C”, fiecare pierzând doar de două ori. Eu cred că aceasta a fost grupa cea mai dificilă a primului tur.

Grupa „D”, datorită faptului ca au fost 17 înscrişi, a fost formată din 5 copii, fiecare desfăşurând 8 partide în loc de 6. Darius Asargiu şi Enache Iustin nu au putut fi departajaţi întrucât au câştigat câte 6 partide. La Iustin mă aşteptam la un rezultat bun, dar Darius a fost pentru mine o surpriză totală. Cred că a studiat mai mult sub îndrumarea lui Costel, cu cei avansaţi.

Doar un copil nu a câştigat nici o partidă, probabil datorită tracului pentru ca în rundele următoare a câşitgat de mai multe ori.

A urmat prima redistribuire pe criterii valorice în grupele rundei a II-a. Presupun că s-a ţinut seama şi de calitatea jocului prestat.

Între timp Ghimpu desfăşura prima partidă de GO capturând pietre albe de la Saulea Alexandru cât într-un turneu întreg de Atari (Ghimpu vs Saulea Alex.jpg). Cum urma să joace fiecare cu fiecare, mi-am permis libertatea de a-i pune în prima rundă împreună, ca să aibă măcar o partidă desfăşurată înainte de a da piept cu jucătorii mai experimentaţi. Am mai facut 2 alegeri pentru prima rundă: favoriţii să nu joace între ei şi fetele să joace între ele pentru a se obişnui cu atmosfera de concurs.

Din păcate echipamentul aflat la dispoziţie la Şcoala 22 nu include ceasuri de concurs, deci nu am avut posibilitatea de a impune un timp de gândire, aşa că partida fetelor a depăşit ora cu aproape 30 de minute. Problema a constat în faptul că nu există o înţelegere clară a unor concepte de bază cum ar fi punct neutru, punct de teritoriu şi ko. Partida se termină, într-adevăr, atunci când nimeni nu mai doreşte să joace. Dar acest concept, mai curând filozofic, trebuie aplicat precis practic. Nu mai doresc să joc atunci când nu mai pot să câştig sau când nu mai pot să obţin nici un punct. Contravine spiritului jocului să laşi mai multe puncte neutre pe tablă decât ai tu teritoriu (zonele_neutre.jpg). Sau ko-uri deschise.

La runda a doua a turneului de Atari GO, Mario s-a impus net în prima grupă, Iustin destul de greu în echilibrata grupă „B”, iar în grupele „C” şi „D” nu s-a impus nimeni.

Runda a treia trebuie să desemneze câştigătorii. Grupa „D” a fost câştigată cu greu de Petcu Ionuţ. Apostu Lucian a dominat net grupa „C”. Grupa „B” a fost câştigată de Vrânceanu Teodor. Dar aceste victorii contează doar pentru palmaresul sportivilor pentru că cei mai în formă au fost selecţionaţi în grupa „A”.

Enache Iustin a obţinut 3 victorii în grupă, suficient pentru a câştiga medalia de bronz. În ciuda faptului că a reuşit sa smulgă o victorie lui Mario a pierdut la Turiac Ana, care, deşi a luptat din greu, a ajuns pe locul 4 în grupă.

Lui Mario i-a administrat o înfrângere şi Galpiianu David. Mario a izbutit însă să-l învingă de 3 ori pe parcursul turneului. Acest amănunt şi faptul că în întreg turneul a avut doar două înfrângeri l-au determinat pe domnul Toma să-l declare câştigător pe Mario, deşi David avea acelaşi număr de victorii în ultima rundă. Felicitări învingătorilor (podium Atari GO.jpg).

Rezultatul lui Mario era de aşteptat deoarece el este unul dintre copiii care au participat, acum aproape 2 ani, la iniţierea din cadrul programului „Go o cale Japoneză”, desfăşurat la Muzeul de Istorie Galaţi cu sprijinul Asociaţiei de Go Brăila, a clubului „Go West” Oradea, a Asociatiei Rădăcini Culturale, a Clubului Sportiv „Radu Baciu” şi, nu în ultimul rând, a jucătorilor de GO galăţeni.

Deşi concursul de Atari GO a decurs atat de lin, cel de GO nu a avut aceiaşi soartă, împotmolit datorită primei runde foarte lungi. Cât au jucat fetele între ele ceilalţi au desfăşurat 2-3 partide de GO în concurs şi, pentru că nu aveau adversar, au mai jucat şi câteva amicale. Pe Ghimpu l-am invitat să joace cu Saulea Alexandru o partidă amicală de Atari GO pe tablă mare. Se pare că, în ciuda faptului că a fost păcălit în fel şi chip de cei mari, a progresat un pic (Atari GO pe 19x.jpg) şi în scurt timp el va fi cel care domină împărţirea resurselor pe goban.

Încă un amănunt interesant care spune ceva despre Saulea. Atunci când am trecut pe lângă tabla pe care o disputa cu Ghimpu, am observat doar 4-5 pietre stinghere în capacul lui Iosif. Pentru a-i testa reacţiile am întrebat, cam încruntat, dacă a capturat doar atât. Se vedea că era cam amărât dar nici n-a mai apucat să deschidă gura că i-a şi sărit Alexandru în ajutor explicându-mi că au făcut schimb de prizonieri. Felicitări pentru cavalerism Saulea Alexandru.

Aşa cum era de aşteptat, „finala” concursului de GO s-a desfăşurat în runda a II-a între Claudiu Brânză şi Dani Dajbog. Rezultatul se poate observa cu uşurinţă (dani vs claudiu.jpg).

Dar nu toate jocurile s-au finalizat atât de uşor. Pentru unele a fost nevoie de arbitrajul meu, care s-a transformat într-o lectie ad-hoc privind încheierea partidei şi calcularea rezultatului (lectie de numarare.jpg).

Printre cei care au asistat la lecţie s-a numărat şi Ema, venită în vizită doar, pentru că programul nu-i mai permite să participe la cerc. Pentru copiii care doresc să participe şi nu pot din cauza programului s-ar putea organiza un cerc şi sâmbătă, de îndată ce aceştia vor fi în număr suficient şi vor solicita aceasta conducerii şcolii. Eu am încredere ca Ema, pe care o apreciez, va reuşi să facă ceea ce nici eu nici Costel n-a reuşit, dacă îşi doreşte cu adevărat.

Cum fetele au reuşit să desfăşoare doar două partide iar băieţii doar 4, nu 7 cum ar fi fost necesar, concursul nu s-a finalizat într-o singură zi.

După prima zi Claudiu avea 4 victorii, Saulea Alexandru 3, Dani şi Monu câte 2.

Concursul va continua în vinerea următoare. Dar înainte de aceasta vă ofer spre rezolvare o problemă: (problema.jpg). Întrebarea este cum a reuşit să întoarcă Claudiu rezultatul în faţa lui Monu, care dovedeşte încă o data un neobişnuit, dar neşlefuit, talent la GO ? L-o fi lăsat pe „Sai” sa joace ?

La discuţia de după eveniment, domnul Toma mi-a arătat un sistem de concurs pe care dumnealui îl foloseşte cu mult succes: dublu knock out. Voi încerca sa-l aplic într-un viitor turneu pentru că, deşi asemănător unei cupe, oferă posibilitatea învinşilor de a se lupta şi de a ajunge, pe o cale mai lungă, în finală.

Am mai aflat că problemele legate de înţelegerea unor noţiuni de bază cum ar fi teritoriul, care par insurmontabile, se pot rezolva natural trecându-i pentru circa 2 luni la GO pe tablă de 9×9. Acum mă gândesc ce interesant ar fi un concurs pe tablă mai mică, de exemplu 11×11. Rămâne de văzut.

Sursa: Asociaţia Judeţeană de GO Brăila

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sari la conținut